Sunday, September 26, 2010

Ako 40: Falala ki he 'Otua ke tauhi ho'o fononga 'i mamani.


Senesi 28:5; Saame 127:2; Hepelu 4:8-12.

PEA 'ALU 'A SEKOPE
'Oku fu'u faikehekehe 'aupito 'a e teu mali 'a 'Aisake mo e teu mali ko 'eni 'a Sekope.  Ko 'Aisake ia na'e nofo pe ia 'i 'api, na'e 'ikai ke hela ia he 'alu ke kumi mai hano mali.  Nofonofo 'ata'ata pe ia 'i 'api.  Na'e 'ikai foki te ne kau 'e ia 'i he palani'i 'o 'ene mali, fai 'ata'ata pe ia 'e 'Epalahame (23:3,4).  Pea fekau 'a e kau tamaio'eiki ia ke nau 'alu mo e 'u koloa ki Kalana ke fakateunga'aki 'a e uaifi 'o 'Aisake kuo 'osi tuku teu mai 'e he 'Otua.  Pea nau ha'u mo Lepeka 'o 'omi kia 'Aisake.  Mei he kamata ki he 'osi na'e 'ikai 'aupito ke teitei fai 'e 'Aisake ha me'a.  Ko e fo'i ta'utu 'ata'ata pe 'i 'api 'o falala pe ki he tokonaki 'a e 'Eiki. 

'Oku kehe ia mo Sekope.  Ko e tupu 'a Sekope ko e fehangahangai pe ia 'o 'Aisake.  Na'e ha'u pe 'a Sekope ia mei manava 'oku ne lolotonga piki kia 'Isoa.  Ne na 'uluaki "fenunusi" pe 'i loto manava.  Koe'uhi ko ia 'a e si'i na'e ne feinga'i 'a e me'a kotoa pe.  Na'e si'i pe foki mo 'Aisake, he ko 'Isime'eli 'a e lahi, ka na'e 'ikai ha tau fetuki ia 'a 'Aisake mo 'Isime'eli koe'uhi ko e ngaahi kolo mo e tapuaki 'o 'Epalahame.  Na'e hopo mai pe 'a 'Aisake kuo 'osi "papa" hono hala 'ona, 'osi maau hono tokonaki 'a e me'a kotoa, 'io, 'o a'u ki he ngaahi vaikeli.  Ko e me'a pe na'e fai 'e 'Aisake ko e "tali" pe 'o fakamonu hono koloa kuo 'osi tokonaki.  'Ikai ke pehe si'i Sekope.  Na'e pau ke ne feinga'i 'a 'ene me'a kotoa pe.  Na'a ne feinga'i mo ngaue'i 'a e "tu'unga hoko".  Na'e fai 'a 'ene ngaahi sepo (25:33,34).  Pea foaki kia 'Isoa mono ange pe, ka na'a ne ngaue'i.  'Ikai ko ia pe ka ko e fau 'o ha fo'i kaka.  Na'a ne loi koe'uhi ke ma'u 'a e tapuaki.  Na'e 'ikai ke foaki noa ange pe ka na'a ne ngaue'i.  Na'a ne feinga'i 'a e me'a kuo ne tu'u ai 'i he taimi ni. 

Pea 'i he 'aho ni, kuo fekau'i ke 'alu ki Mesopotemia.  'Alu pe ia 'o kumi hono mali.  'E 'ikai ke toe 'alu ha taha kehe ia, ko Sekope pe ia 'e 'alu.  'Ikai ko ia pe ka 'i he'ene to ki ai, pea te ne toki palani ai pe 'e ia 'a e founga 'o 'ene mali, ko hai 'e mali mo ia.  Pea 'oku tau 'ilo pe 'i he talanoa na'a ne ngaue'i hono mali 'i he ta'u 'e fitu!  Na'e 'ikai ke 'alu atu pe kuo mono mai hono uaifi ke hange ko Lepeka mo'o 'Aisake.  Kae ngaue 'i he ta'u 'e fitu!  Toe kovi ai, na'e fehalaaki 'a hono 'uluaki uaifi ko ia ai na'a ne toe ngaue 'i he ta'u 'e fitu kehe!
Na'e 'ikai ke ma'u mokomoko 'e Sekope ha me'a, na'e pau pau pe ke to ha pupuha, pea ko e pupuha lahi 'aupito, 'aupito!  Ko ia 'a e mo'ui 'a Sekope.  Pea 'oku tau ako ai ha ngaahi me'a lahi he 'oku tau sio ai ki ha ongo tapa mahu'inga 'o e mo'ui faka-Kalisitiane. 

1.      'Oku fakafofonga'i 'e 'Aisake 'a 'etau tu'u 'ia Kalaisi.  Kuo 'ikai te tau toe fai ha me'a.  Folofola 'a Sisu mei he kolosi, kuo 'osi, kuo lava.  Kuo 'ikai ke toe 'i ai ha me'a ke tau fai.  Ko 'etau me'a pe ke tau tali 'a e koloa kuo 'osi tokonaki mai.  'Oku 'ikai toe ngaue'i ha me'a.  'Osi fai kotoa 'e Sisu Kalaisi 'a e palani 'o 'etau mo'ui, 'a 'etau ngaue, mali mo e ha fua. 
2.      Ka ko Sekope, 'oku ne fakafofonga'i 'a e tapa mahu'inga 'e taha 'o e mo'ui.  Ko e taipe 'o e tangata 'i he kakano, kuo ne 'osi tali pe 'a Sisu, ka 'oku ne kei loto pe 'e ia ke fai 'a e 'u me'a 'o e me'a fakakalisitiane. Pea 'oku ne fu'u hela'ia 'aupito 'i he 'a hengihengi mo e mohe tuai (Saame 127:2), he kuo ne toki kai pe 'a e ma 'o e ongosia.  Ko koe ia mo au.  Kuo ta 'osi fanongo pe 'i he lau 'a e Folofola kuo 'osi fai 'e he 'Otua 'a e me'a kotoa pe ma'atautolu 'ia Kalaisi, ka 'oku 'ikai pe ke tau tui kitautolu ki ai.  Pea 'i he'ene pehe te tau kau fakataha mo Sekope 'i he tu'u pe 'o 'alu 'o fai 'a 'etau ngaue.  Pea 'oku tau fa'a a'usia pe hono ngaahi ha'aha'a 'ikai ke ngata 'i he'ene fuoloa kae toutou fehalaaki, pea 'e iku 'o tau tala 'oku 'ikai ha mo'oni 'o e lotu mo e falala kia Sisu he 'oku 'ikai pe te te 'ilo 'e kita 'a e faikehekehe 'o 'ete hela'ia mo e tokotaha ta'etali 'a Sisu.  Ngaue lahi tatau pe, pea to'o tatau pe!  Kae taumaiaa ke tau 'ilo pea ke tau tui 'o tali 'a e 'u koloa kuo 'osi tokonaki 'o tuku mai.  Kuo 'osi 'omi ia, pea hange ko e lau 'a 'Eiki 'i he po 'ohomohe, "To'o 'ena 'o kai", kae tuku 'a ho'o toe 'alu holo 'o kumi tokonaki.


No comments:

Post a Comment